Thursday, December 4, 2014

Hormon Mempengaruhi Berat Badan Seseorang

Hormon tidak hanya memantau kehadiran lemak dalam tubuh, tetapi juga membantu dalam kelancaran fungsi proses fizikal harian. Dengan kata lain, berat badan seseorang dipengaruhi oleh hormon di dalam tubuhnya. Hormon tertentu boleh menjadi penyebab lambatnya prestasi metabolisme sekaligus mampu menambah berat badan pada badan.



Sebuah kajian oleh University of Melbourne mendedahkan bahawa suatu diet yang dilakukan sekurang-kurangnya dalam setahun, kombinasi dari perubahan hormon memberi isyarat kepada tubuh untuk melambatkan metabolisme sekaligus meningkatkan nafsu makan. Kehilangan lemak tubuh mengurangkan kadar hormon yang dihasilkan oleh sel lemak, yang biasa disebut leptin.

Tubuh para pelaku diet melawan penurunan berat badan jika hormon kenaikan berat badan lebih unggul. Orang yang melakukan diet secara melampau akan mengalami nafsu makan yang lebih besar.

Kajian University of Melbourne tersebut membandingkan tahap hormon pada orang-orang dengan berat badan rata-rata dengan orang-orang gemuk (obesiti). Hasil menunjukkan bahawa 6 dari 9 hormon mempunyai kemungkinan besar untuk meningkatkan rasa lapar pada tubuh.

Anak perempuan cenderung mengalami kenaikan berat badan selepas akil baligh, ataupun menopause pada wanita dewasa. Hal tersebut terjadi akibat hormon. Selama baligh / menopause, tahap hormon pada wanita (estrogen dan progesteron) turun naik secara menyeluruh. Tak hanya itu, gaya hidup juga mempengaruhi di mana aktiviti fizikal yang kurang dapat melambatkan metabolisme.

Sedangkan pada lelaki, berat badan dan metabolisme memiliki hubungan satu sama lain. Lelaki mempunyai sekitar 8 hormon yang boleh menyebabkan kenaikan berat badan. Hormon yang paling penting adalah testosterone. Hormon ini membentuk otot, kelantangan dan kekuatan, dengan meningkatkan metabolisme serta menurunkan lemak tubuh. Selain itu Hormon tiroksin (T4), juga membantu dalam meningkatkan metabolisme pada lelaki.

Memiliki gen berbadan gemuk bukan bermakna tidak boleh dikawal. Meski genetik sel-sel lemak tidak boleh dengan mudah dipantau dengan diet, namun bukan bermakna kegemukan tidak dapat diatasi. Cukup jauhi aneka makanan yang diproses dan makanan sumber karbohidrat sederhana seperti pes putih, nasi putih dan roti putih. Makanan tersebut mampu menambah jumlah insulin dalam tubuh yang mampu menyebabkan kenaikan berat badan.



Firmax-3 sebagai penstabil  hormon yang sempurna, Krim FIRMAX-3 ialah formulasi sempurna dan diakui sebagai pemulih hormon semulajadi yang terbaik. Bintang baru dalam bio-perubatan yang lebih efektif dan berkesan.

Kandungan istimewanya diketahui mengimbangi pengeluaran hormon secukupnya untuk kesihatan dan kehidupan yang sempurna. Juga sebagai pencegah jangkitan, menukarkan phytohormone, mengimbangi metabolism, antioksida dan merehatkan otot.

No comments:

Post a Comment