Thursday, December 4, 2014

Khasiat Kigelia Africana

PENGENALAN

Kigelia adalah genus tumbuhan berbunga dalam keluarga Bignoniaceae. Genus ini terdiri hanya daripada satu spesies, iaitu Kigelia Africana, yang tumbuh di seluruh kawasan tropika Afrika dari Eritrea dan Chad selatan ke utara Afrika Selatan, dan barat dari Senegal dan Namibia.
Nama genus ini berasal dari nama Mozambique 'Bantu', Kigelia keia, sedangkan nama umumnya Sausage Tree (Pokok Sosej) yang merujuk pada buahnya yang panjang dan sepintas mirip dengan sosej. Sedangkan nama dalam bahasa Afrikanya adalah Worsboom, yang juga bermakna Pohon Sosis. Buah ini telah dikenal ratusan tahun silam sebagai bahan aktif yang akan membuat payudara indah dan kencang.
Buah ini juga disukai babon, gajah, zirafah, kuda nil, buah yang memang bujur mirip sosej ini katanya berkhasiat ubat untuk penyakit sendi, penawar bisa ular syphilis dan kadang diperam untuk bahan pembuat bir. 
Khasiat Kigelia Africana


Khasiat Kigelia Africana
Pengamal perubatan tradisional Afrika menggunakan Kigelia untuk merawat pelbagai penyakit kulit dari jangkitan kulat, bisul, jerawat dan psoriasis, melalui penyakit yang lebih serius, seperti penyakit kusta, sifilis dan kanser kulit. Ia juga digunakan secara berkesan untuk pemakaian pada luka dan kudis.
Wanita Tonga lembah Zambezi itu memohon persediaan kosmetik Kigelia ke muka mereka untuk memastikan kulit bebas cacat cela. Lelaki dan wanita muda juga menggunakannya untuk meningkatkan pertumbuhan alat kelamin dan buah dada mereka masing-masing. Mungkin tidak menghairankan diberikan bentuk yang tidak senonoh, buah-buahan juga mendapati penggunaan tradisional sebagai afrodisiak.
Dan juga digunakan sebagai persediaan topikal kulit, Kigelia juga diambil secara dalaman untuk merawat keadaan seperti disentri, kurap, malaria, kencing manis dan radang paru-paru.
Khasiat Kigelia Africana 2
Penggunaan tradisional Kigelia sebagai agen penyembuhan untuk keadaan kulit disahkan oleh badan besar kajian saintifik dan paten. Beberapa kertas kerja menyokong penggunaan ekstrak Kigelia untuk merawat kanser kulit manakala ekstrak telah menemui satu pasaran di Eropah dan Timur Jauh sebagai bahan aktif dalam menegangkan kulit dan formulasi pengencangan payudara.

Bukti kuat anekdot menunjukkan bahawa Kigelia adalah berkesan dalam rawatan keratosis solar dan sarcoma Kaposi, sesuatu yang menyakiti kulit yang berkaitan dengan HIV. Penyelidikan oleh PhytoTrade Africa menyokong antioksida dan anti-keradangan.

Sebatian yang terkandung dalam Kigelia termasuk norviburtinal, coumarins, iridoids, flavonoid, asid lemak, sterol, glikosida dan napthaquinones. Kajian saintifik telah menunjukkan aktiviti anti-bakteria dan ekstrak Kigelia juga telah menunjukkan menguncup kawasan luka kecil.

Norviburtinal telah menunjukkan tumor mengurangkan aktiviti sitotoksik, manakala steroid dikenali untuk membantu pelbagai keadaan kulit, terutamanya ekzema. Flavonoid mempunyai higroskopik jelas (menarik air dari persekitarannya) dan sifat-sifat kulat.

Khasiat Kigelia Africana 1
Potensi kegunaan komersial untuk ekstrak buah kieglia termasuk:
  • Anti-penuaan dan memperbaiki produk penjagaan kulit..
  • Kosmetik penegangan kulit seperti produk penegangan payudara.
  • Persediaan Anti-radang (ekstrak Kigelia telah ditunjukkan untuk menjadi lebih berkesan daripada Indomethacin, yang kuat sintetik anti-radang).
  • Agen antioksida (ekstrak etanol daripada Kigelia telah ditunjukkan untuk mempunyai aktiviti antioksidan).
  • Persediaan anti-bakteria.

Kigelia Africana adalah antara bahan utama dalam produk RF3World iaitu Firmax-3 dan O2Max3

No comments:

Post a Comment